Mobiele compressor: revisie als waardig alternatief voor nieuw?
De nieuwe emissienorm Stage 5 zorgt voor een opvallende stijging van de aankoopprijs van nieuwe machines. Steeds meer klanten beslissen om hun huidige compressor te behouden en aan een grondige revisie te onderwerpen. Hoe komt dat? En wat moet u weten bij uw keuze voor nieuw of revisie? Veel hangt af van het gebruik en het budget. Voor bedrijven die regionaal werken, bijvoorbeeld, kan restauratie in alle opzichten interessanter zijn. Ook wie niet kan of wil investeren in een nieuwe machine, kan de levensduur van een bestaande machine verlengen door ‘refurbishment’.
Stage 5 is de nieuwe norm
Volgens de Europese wetgeving moet in alle nieuw geproduceerde machines motoren ingebouwd worden die voldoen aan de eisen wat betreft de uitstoot van schadelijke stoffen. En die worden steeds strenger. Er zijn vandaag duidelijke afspraken over de toegestane samenstelling van de uitlaatgassen. In dat verband hebt u misschien al over Stage 5 gehoord. Stage 5 heeft betrekking op alle ‘non-road mobile machinery’ (=NRMM). Onder andere dus ook bouwmachines zoals compressoren en stroomgroepen. In onze sector betekent dit dat motorbouwers al sinds 2019 gebonden zijn aan deze nieuwe reglementering. Voor de OEM-constructeurs is er, mede door COVID, een transitieperiode toegestaan. Ondertussen is ook de overgangsperiode achter de rug, zijn de stocks uitgeput en mogen alleen nog Stage 5 machines geproduceerd en worden.
Nieuwe machines zijn een stuk duurder
De aanpassingen in de aandrijving luiden ook een nieuwe generatie compressoren en generatoren in. Bij Atlas Copco zet men al langer in op energetisch rendement. Zij hebben het over technologische vooruitgang en technologie die schoon en efficiënt is. Maar daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan vast. De prijsstijging voor de koper kan tot meer dan 30% oplopen. Veel heeft te maken met de aanpassingen op de motor en de uitlaatlijn. Toevoeging van een DPF-filter en een ADblue-systeem zorgt soms voor een verdubbeling van de kost voor de aandrijving. Soms is zo’n investering moeilijk of wil men ze bij voorkeur nog een paar jaar uitstellen. Dat kan mits u met een aantal zaken rekening houdt.
3 goede redenen om een revisie te overwegen
1. Machine wordt niet optimaal belast
Machines die niet optimaal worden belast kunnen niet steeds het verwachte voordeel halen uit de technologie die de Stage 5 motoren gebruiken. AdBlue® wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen van een dieselmotor. Door de hitte van de uitlaatgassen wordt AdBlue omgezet in ammoniak en wordt schadelijke stikstofoxide in de katalysator geneutraliseerd en omgezet in stikstof en waterdamp. Het is belangrijk dat deze chemische reactie kan gebeuren bij de juiste, hoge temperatuur. Ook voor de goede werking van de partikelfilter (DPF) is de juiste deze hoe temperatuur belangrijk. Als een compressor of stroomgroep lange tijd onderbelast werkt zijn de temperaturen in de uitlaat te laag. Verzamelde roetdeeltjes kunnen in de roetfilter niet verwerkt worden en zullen tot verstopping leiden. Enkel een optimale belasting van de machine zal dus de verwachte resultaten geven in het Stage 5 verhaal. Betrouwbaarheid staat voorop voor elke machine. Ook dat kan een reden zijn om vast te houden aan degelijke compressoren die al vele uren op de teller hebben. Motoren zonder DPF en AdBleu zijn minder gevoelig aan lage belasting.
2. Uw huidige machine is technisch nog in orde
De kans is groot dat uw huidige toestel goed onderhouden werd en de luchtlevering nog voortreffelijk is. Maar vaak is het de carrosserie en het onderstel die tekenen van roest en slijtage vertonen. Een aanhangwagen die onveilig is, kan ronduit gevaarlijke zijn. Maar als de motor nog goed werkt, is er overschot van reden om deze nog een flinke tijd te laten renderen. In het geïllustreerde voorbeeld zie je de verschillende fases van een restauratie. Dat kan gaan van een grondig technisch nazicht, revisie van de motor en het carrosseriewerk tot montage van een ruilmotor en vervangen van het schroefelement van de compressor.
3. De balans prijsvoordeel / levensduur van de gerestaureerde machine is positief
Deze balans is snel gemaakt. Na een revisie van een compressor start de machine vanuit technisch oogpunt een nieuw leven. Wat nog goed is kan behouden blijven, onderdelen die slijtage vertonen worden vervangen. Tijdens het uitvoeren van een onderhoud op uw machine kunnen hiervoor we een inschatting opmaken. De kost van een revisie kan aanzienlijk zijn, maar blijft ruim onder de kost voor een nieuwe machine met Stage 5-technologie. De betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van uw vertrouwde compressor blijft behouden.
Een revisie van uw mobiele compressor? Wij helpen u
De levensduur van een bestaande machine verlengen door ‘refurbishment’? We helpen u graag op weg.